Ohio State University jako pierwsza uczelnia w Stanach Zjednoczonych wprowadza kompleksową edukację z zakresu sztucznej inteligencji dla wszystkich studentów – bez względu na kierunek studiów. Od nowego roku akademickiego każda osoba podejmująca naukę będzie zobowiązana do opanowania praktycznych kompetencji AI, odpowiadając na rosnącą obecność tej technologii w nauce, biznesie i codziennym życiu.
Nowy standard kształcenia
W odpowiedzi na dynamiczny rozwój narzędzi sztucznej inteligencji, Ohio State University (OSU) ogłosił uruchomienie programu „AI Fluency Initiative”, którego celem jest zapewnienie wszystkim studentom praktycznych i teoretycznych umiejętności wykorzystania AI w ich przyszłej pracy zawodowej. Zgodnie z zapowiedzią Raviego V. Bellamkondy, wiceprezesa i prorektora uczelni, do 2029 roku każdy absolwent OSU ma być „dwujęzyczny” – biegle posługiwać się zarówno narzędziami adekwatnymi dla swojego kierunku studiów, jak i rozwiązaniami sztucznej inteligencji.
Kluczowe założenia programu obejmują obowiązkowe seminaria oraz wprowadzenie nowych przedmiotów ogólnouniwersyteckich poświęconych AI. Szczególny nacisk położono na studentów pierwszego roku, dla których przygotowano kursy w ramach istniejącego już programu First Year Seminar. Warto podkreślić, iż w odróżnieniu od innych uczelni, OSU jako pierwsza implementuje AI fluency jako wymóg w każdym programie studiów.
Sztuczna inteligencja w praktyce i etyce
W praktyce nowe podejście do edukacji oznacza, iż AI będzie obecna w każdym aspekcie kształcenia – od zajęć inżynierskich, przez nauki społeczne, aż po edukację artystyczną. Studenci będą musieli nie tylko korzystać z narzędzi takich jak ChatGPT czy Midjourney, ale także nauczyć się krytycznej oceny wyników pracy AI oraz jej wpływu na proces twórczy i decyzyjny. Przykładowe zadania obejmują wykorzystanie AI do przygotowania planu lekcji przez studentów pedagogiki – z obowiązkiem przesłania zarówno wygenerowanego materiału, jak i własnej analizy efektywności algorytmu.

„Ohio State University” by learningspaceTK is licensed under CC BY-SA 2.0.
Uczelnia zwraca jednak uwagę na konieczność zachowania wysokich standardów etycznych i akademickiej integralności.
„Sztuczna inteligencja jest jednym z najpotężniejszych narzędzi, jakie stworzyła ludzkość. jeżeli nie nauczymy studentów świadomego i krytycznego korzystania z niej, zostaniemy w tyle” – komentuje dr Steven Brown, profesor filozofii na OSU, który już od kilku semestrów integruje AI w swoich kursach.
Brown podkreśla, iż zakaz użycia AI byłby „krótkowzroczny”, a jego studenci dzięki AI przygotowują nie tylko ciekawsze prace, ale także angażują się w dyskusje o etyce i filozofii technologii.
Podobne podejście prezentuje Subbu Kumarappan, profesor ekonomii i biznesu, który wskazuje na znaczenie jasnych zasad korzystania z AI oraz promowanie współpracy między studentami.
„Najlepsi studenci wykorzystują AI, by jeszcze bardziej rozwinąć swoje projekty, ale ci mniej zaawansowani mogą mieć trudności, jeżeli nie zostaną odpowiednio wsparci” – zaznacza Kumarappan.
Nowe wyzwania dla uczelni i rynku pracy
Program AI Fluency Initiative nie ogranicza się jedynie do studentów. OSU przewiduje szeroko zakrojone wsparcie dla kadry dydaktycznej, w tym szkolenia oraz granty na rozwijanie nowych metod nauczania i adaptację istniejących kursów. Kluczową rolę odegra tu Michael V. Drake Institute for Teaching and Learning, odpowiedzialny za rozwój zasobów edukacyjnych i wdrożenie najlepszych praktyk.
Według danych Pew Research Center, już w 2024 roku 26% amerykańskich nastolatków korzystało z ChatGPT do nauki, co stanowiło dwukrotny wzrost względem roku poprzedniego. Sztuczna inteligencja przestaje być domeną wyłącznie informatyków i inżynierów, stając się kompetencją kluczową na rynku pracy.
„Sztuczna inteligencja już teraz zmienia sposób, w jaki żyjemy, uczymy się i pracujemy. W niedalekiej przyszłości każda branża będzie nią dotknięta” – podsumowuje Ted Carter, prezydent Ohio State University.