Badanie, którym objęto 11 tys. pracowników biurowych, wskazuje, iż mimo rosnącej świadomości zagrożeń cyfrowych, wiele firm przez cały czas nie zabezpiecza odpowiednio swoich drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych, a także nie zapewnia pracownikom odpowiedniego szkolenia. W rezultacie organizacje narażone są na poważne naruszenia danych i cyberataki. Co więcej, aż 38 proc. badanych twierdzi, iż ich firmy nie wdrożyły żadnych konkretnych procedur bezpieczeństwa IT obejmujących drukarki.
Badanie zostało przeprowadzone przez Censuswide od 30 października do 8 listopada 2024 r. i objęło 11 003 pracowników małych i średnich przedsiębiorstw z 11 krajów, w tym Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Polski, Szwajcarii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoch.
W okresie pracy zdalnej wielu pracowników biurowych wykształciło złe nawyki w zakresie bezpieczeństwa wydruków. Aż 30 proc. przyznaje, iż drukuje dokumenty przesyłane elektronicznie z prywatnych urządzeń na firmowych drukarkach, a 23 proc. drukuje pliki pobrane bezpośrednio z Internetu, nie zwracając uwagi na możliwe zagrożenia. Szczególnie niepokojące jest to, iż jedynie 16 proc. pracowników zdaje sobie sprawę, iż pozostawienie wydrukowanych dokumentów w podajnikach wyjściowych urządzeń wielofunkcyjnych może stanowić istotne zagrożenie dla bezpieczeństwa danych.
Badanie wykazało, iż 10 proc. pracowników uważa urządzenia wielofunkcyjne za największe zagrożenie bezpieczeństwa IT w biurze. Pokazuje to, iż firmy wciąż nie dostrzegają ryzyka związanego z pozornie niegroźnymi urządzeniami biurowymi i podkreśla potrzebę zmiany podejścia do cyberbezpieczeństwa w miejscu pracy.
