
Polska jest jednym z pierwszych rynków, na którym Auchan wprowadził technologię Smartway na szeroką skalę – i to się opłacało.
Auchan podsumował efekty wdrożenia w swoich polskich sklepach platformy Smartway. To narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które pozwala zarządzać produktami z krótką datą przydatności do spożycia. Efekt?
Ponad 25,2 milionów produktów uratowanych od zmarnowania – blisko 12,2 tysięcy ton żywności łącznie, ok. 30 300 ton unikniętych w ten sposób emisji CO2 i 48 milionów złotych zaoszczędzonych przez klientów Auchan dzięki rabatom – chwali rozwiązanie sklep.
– Ze Smartway zwiększyliśmy skalę i skuteczność naszej walki z marnowaniem żywności – przy sprzedaży ponad 25 mln produktów z krótkim terminem ważności sięgnęła ona blisko 78 proc. To imponujący wynik i oczywista korzyść dla planety. Podobnie jak umożliwienie naszym klientom bardziej odpowiedzialnych zakupów, które przy zastosowaniu dynamicznej, inteligentnej stopy dyskontowej przyniosły im aż 48 mln zł oszczędności – komentuje Alexandre Saussard, prezes Auchan Polska.
Jak opisuje Auchan, platforma zapewnia 100 proc. skuteczność w wykrywaniu produktów z krótką datą przydatności. Sprawdzenie ważności 500 produktów możliwe jest w mniej niż 4 min. Oprócz tego narzędzia Smartway w 3 sekundy naliczają rabat w wysokości „optymalnej dla wszystkich z przecenionych artykułów i charakteru grupy produktowej”.
Teoretycznie marnowanie żywności to największy problem w domach, a nie w sklepach
45 proc. Polaków przyznaje się do marnowania żywności w domach, a wśród produktów, które najczęściej lądują w koszach, są pieczywo, wędliny, warzywa i owoce – wynikało z raportu opublikowanego przez Federację Polskich Banków Żywności. Według badania w polskich gospodarstwach domowych rocznie marnuje się prawie 3 miliony ton żywności.
Na Spider’s Web pisaliśmy o problemie marnowania żywności:
Z drugiej strony fundacja niedawno zwracała uwagę, iż wiele osób wyrzuca produkty tylko dlatego, iż upłynęła data „najlepiej spożyć przed”, nie zdając sobie sprawy, iż „wskazuje jakość, a nie bezpieczeństwo żywności”. Z podobnego powodu niektórzy mogą nie chcieć włożyć danego produktu do koszyka – rzecz jasna w sklepach nie powinniśmy znaleźć rzeczy po terminie, ale odstraszyć może sama zbliżająca się data. Zupełnie niepotrzebnie.
Skusić może za to niska cena
Jak wynika z raportu Too Good To Go przeprowadzonego z pracownią Opinia24, aż 94 proc. Polaków chciałoby, aby produkty o krótkim terminie przydatności były przeceniane tuż przed upływem daty ważności (np. przed zamknięciem sklepu).
– Polacy oczekują niższych cen produktów z krótką datą ważności, bo to sposób na oszczędność, ale też też pozytywne działanie na rzecz środowiska. Takie zakupy nie są już powodem do wstydu, jak to bywało w przeszłości, ale świadomym wyborem – komentowała Anna Podkowińska-Tretyn, Country Director Too Good To Go w Polsce.
Na szczęście jest coraz więcej narzędzi, które ten proces ułatwiają. Sklepy mogą korzystać z własnych rozwiązań, a klienci z takich aplikacji jak Too Good To Go czy Foodsi.
Zdjęcie główne: Katarzyna Ledwon / Shutterstock