Polacy otwarci na AI w telewizorach Samsung

techlove.pl 18 godzin temu

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza do naszych domów, a jej obecność w telewizorach to już nie przyszłość, ale teraźniejszość. Samsung, jako globalny lider innowacji, redefiniuje domową rozrywkę dzięki technologii Vision AI. Polacy, wyjątkowo otwarci na nowe technologie w taki sam sposób podchodzą do rozwiązań opartych na AI. Już dziś chętnie wybierają inteligentne telewizory, które nie tylko dostarczają doskonały obraz i dźwięk, ale także uczą się preferencji użytkowników.

Ponad połowa Polaków pozytywnie ocenia sztuczną inteligencję w telewizorach

Jak wynika z badań przeprowadzonych w wybranych krajach w Europie wynika, iż ponad 54% Polaków deklaruje pozytywne nastawienie do sztucznej inteligencji. Jest to wynik wyższy niż europejska średnia, która stanowi 45%. Co więcej, aż 64% polskich konsumentów uznaje obecność AI w telewizorach za pożądaną, a Polska – zaraz po Rumunii (72%) – znajduje się w czołówce państw najbardziej otwartych na zastosowanie AI w urządzeniach RTV[1].

Polacy nie tylko są entuzjastycznie nastawieni do nowoczesnych technologii, ale również świadomi ich wartości – aż 42% badanych dostrzega osobiste korzyści z AI, a 40% widzi jej pozytywny wpływ na społeczeństwo.

Co ważne, w zakresie znajomości Vision AI w telewizorach rozwiązania Samsung AI, cieszą się w Polsce największym poziomem rozpoznawalności spośród wszystkich producentów – aż 49% respondentów deklaruje, iż zna i rozumie ten system. To znacznie przewyższa średnią europejską, która wynosi 34%. Ponadto zarówno Polska, jak i Rumunia odznaczają się najwyższym wskaźnikiem świadomości i zrozumienia Samsung Vision AI, który wynosi aż 21%, podczas gdy średnia europejska wynosi 13%.

Wśród funkcji opartych na AI, polscy konsumenci biorący udział w badaniu szczególnie cenią te związane z obrazem i dźwiękiem – Dźwięk inteligentnie dopasowany do treści i przestrzeni oraz Wzmacniacz głosu zasilany przez AI zostały uznane za najbardziej atrakcyjną funkcje przez aż 79% respondentów, podobnie jak Tryb Adaptacyjny AI i Upłynniacz Ruchu AI wykorzystujący sztuczną inteligencję do adaptacji obrazu, wyostrzania okrągłych obiektów i upłynniania ruchu oraz tekstu.

400 000 inteligentnych telewizorów Samsung już w polskich domach

Od 2020 roku, według wewnętrznych danych, Polacy zakupili ponad 400 000 telewizorów Samsung Smart TV z funkcjami AI i technologią skalowania. Co istotne, od 2023 roku, kiedy na rynku pojawiły się modele wyposażone w procesory z sieciami neuronowymi, sprzedano aż 390 000 sztuk telewizorów z AI, należących do serii od Q70 wzwyż.

Trend ten potwierdza po raz kolejny, iż dla polskich konsumentów kryterium, jakim jest zaawansowanie technologiczne nowego sprzętu, stanowi niezwykle istotny czynnik przy jego wyborze. Wysoka jakość obrazu, personalizacja i dźwięk klasy kinowej to dziś nie tylko oczekiwania – to standard, którego Polacy wymagają od nowoczesnych telewizorów.

Samsung Vision AI – przyszłość domowej rozrywki już dziś

Technologia Samsung Vision AI to świeże spojrzenie marki na wykorzystanie sztucznej inteligencji w świecie domowej rozrywki, które po raz pierwszy zostało zaprezentowane na targach CES 2025. Samsung Vision AI zamienia ekrany w inteligentnych towarzyszy, którzy poprawiają jakość rozrywki, upraszczają interakcje ze sprzętami domowymi i płynnie integrują się ze stylem życia. Dzięki wykorzystaniu głębokich sieci konwolucyjnych, wytrenowanych modeli do skalowania obrazu oraz uczenia maszynowego na danych wizualnych i dźwiękowych, nowoczesne telewizory nie tylko rozumieją, co dzieje się na ekranie, ale również uczą się preferencji swoich użytkowników. To właśnie za sprawą tych zaawansowanych technologii możliwe jest dynamiczne dopasowanie obrazu i dźwięku do indywidualnych upodobań widza – wszystko po to, by zapewnić wrażenia, które jeszcze nigdy nie były tak precyzyjnie dostrojone do naszych oczekiwań.

Serce nowych telewizorów Samsung, takich jak Neo QLED Mini LED QN990F stanowi procesor NQ8 AI Gen3, najbardziej zaawansowany układ, jaki dotąd trafił do urządzeń Samsung. Wyposażony w aż 512 sieci neuronowych, umożliwia on błyskawiczne przetwarzanie obrazu i dźwięku w czasie rzeczywistym. Dzięki temu technologia Skalowania 8K AI Pro pozwala na upscalingu treści do rozdzielczości jak najbliższej 8K, niezależnie od oryginalnej rozdzielczości materiału.

Procesor nie tylko analizuje każdą scenę pod kątem kontrastu, jasności i szczegółowości, pierwszego i kolejnych planów, ale również uczy się preferencji widza. Telewizor obserwuje, jakie treści są najczęściej oglądane, jakie ustawienia obrazu wybierane, a także w jakich porach użytkownik korzysta z urządzenia. Na podstawie tych danych, wykorzystując algorytmy uczenia maszynowego, automatycznie dopasowuje ustawienia obrazu i dźwięku, tworząc w pełni spersonalizowane doświadczenie.

AI w telewizorach Samsung każdy z nas może też wyszkolić dla siebie w oparciu o trzy podstawowe typy treści: Film, Sport i Ogólne. Przykładowo, aby zapisać swoje preferencje dla kategorii Film, w wyświetlanych po sobie oknach zaznaczamy te sceny, które charakteryzują się najlepiej odpowiadającym naszym upodobaniom kontrastowi, kolorom i ich tonacji. Identycznie postępujemy w przypadku pozostałych kategorii. Od tej chwili wbudowana w telewizor AI już wie, jak optymalizować poszczególne typy treści, by parametry obrazu odpowiadały naszym oczekiwaniom. Gdy oglądamy film – telewizor automatycznie pokaże obraz w ustawieniach, które nam się podobają, gdy oglądamy sport, rozpozna też, jaki jest to rodzaj sportu i jak np. wygląda piłka w rugby, aby uruchomić algorytm dbający o jej wyraźny obraz podczas szybkiego lotu.

To, co naprawdę wyróżnia system Samsung Vision AI, to jego wyjątkowo spersonalizowane funkcje, które całkowicie zmieniają sposób, w jaki widzowie wchodzą w interakcję z telewizorem. Zamiast być jedynie biernym odbiorcą treści, użytkownik staje się częścią dynamicznego, inteligentnego ekosystemu, który rozumie, reaguje i dostosowuje się do jego potrzeb.

A kiedy telewizor nie jest aktywnie używany do oglądania, może zamienić się w elegancką, cyfrową ozdobę wnętrza. Dzięki generatywnej tapecie (Tapeta AI) – ekran staje się artystycznym płótnem, które tworzy wizualizacje dopasowane do gustu użytkownika, atmosfery pomieszczenia czy konkretnej okazji. To nowy wymiar personalizacji, w którym technologia spotyka się ze sztuką.

Sztuczna inteligencja odgrywa też kluczową rolę w przetwarzaniu dźwięku. Dzięki technologii Dźwięk Podążający za Obiektem Pro, telewizor analizuje obraz i precyzyjnie dopasowuje dźwięk do akcji widocznej na ekranie. Efekty audio przemieszczają się wraz z obiektami, a dialogi pozostają wyraźne choćby w głośnym otoczeniu. Dodatkowo, system uwzględnia pozycję widza w pomieszczeniu, dostosowując kierunek i natężenie dźwięku, co tworzy wrażenie obecności w samym centrum wydarzeń.

Samsung Vision AI to nie tylko narzędzie do personalizacji rozrywki – to także najważniejszy element inteligentnego domu, który z pomocą platformy SmartThings sprawia, iż telewizor staje się naturalnym centrum zarządzania codziennością. Dzięki coraz szerszej integracji z urządzeniami i aplikacjami domowymi, telewizory Samsung wspierają użytkowników w dbaniu o bezpieczeństwo, komfort i wygodę życia. Przykładowo nowa funkcja Home Insights pozwala w czasie rzeczywistym śledzić to, co dzieje się w domowym otoczeniu. Na ekranie telewizora można zobaczyć bieżące informacje o warunkach w mieszkaniu, otrzymać powiadomienia o nietypowych zdarzeniach czy alerty dotyczące bezpieczeństwa – wszystko po to, by użytkownicy mogli czuć się spokojni, niezależnie od tego, czy są w domu, czy poza nim.

To tylko przykład kilku procesów, z wielu, które zachodzą w telewizorze bez połączenia z chmurą. To także efekt postępu, jakiego dokonał Samsung w zakresie technologii AI, dobrze obrazuje rozwój procesorów zasilających telewizory tej marki.

[1]Badanie przeprowadzono przez firmę SmartLab na próbie 600 osób w pierwszym kwartale 2025 roku na zlecenie firmy Samsung

Idź do oryginalnego materiału