
Choć zaawansowane ataki AI, takie jak deepfake, budzą coraz większy postrach, to klasyczny wyciek danych pozostaje największym zagrożeniem dla reputacji polskich organizacji.
Tak twierdzi aż 87,2% specjalistów ds. komunikacji i marketingu przebadanych w raporcie „Cyberzagrożenia a wizerunek organizacji”, przygotowanym przez agencję dfusion communication.
Z badania wynika, iż medialny deepfake (43,6% wskazań) budzi mniejsze obawy niż bardziej prozaiczne zagrożenia, takie jak phishing (61,5%) czy właśnie wyciek danych. Mimo to, firmy wykazują alarmujący brak przygotowania na nowe typy ataków. Zaledwie 39% polskich organizacji deklaruje posiadanie procedur reagowania na incydenty z użyciem sztucznej inteligencji, w tym deepfake. Co bardziej niepokojące, 23% respondentów nie wie, czy w ich firmie w ogóle istnieją takie plany.
Raport podkreśla, iż problem cyberzagrożeń dotyczy wszystkich. Anna Olszewska, Dyrektorka Departamentu Komunikacji w KIR, ostrzega: „Cyberzagrożenia dotyczą dziś każdego podmiotu – niezależnie od branży, profilu działalności, rozmiaru przedsiębiorstwa czy stopnia cyfryzacji”. Potwierdzają to dane EY, według których 88% firm w Polsce doświadczyło cyberataku w ciągu ostatnich pięciu lat.
Dla specjalistów od wizerunku najgorszą konsekwencją ataku nie są straty finansowe, ale utrata zaufania, na którą wskazało 69,2% badanych. Mimo tak dużej stawki, tylko 38% organizacji posiada szczegółowy plan komunikacji kryzysowej uwzględniający cyberzagrożenia , a zaledwie 28,2% regularnie przeprowadza symulacje takich scenariuszy.
Według Anny Klimczuk, szefowej komunikacji Microsoft w Europie Centralnej, problemem jest zmiana taktyki przestępców: „Specjaliści od cyberbezpieczeństwa mówią wprost – cyberprzestępcy już się nie włamują, oni się logują”. Jak wskazują autorzy raportu, największymi barierami w skutecznym zarządzaniu kryzysem są brak szybkiego dostępu do faktów (59% wskazań) oraz brak jasnych procedur wewnętrznych (41%).
Apple podwaja nagrodę w programie Bug Bounty do 2 mln USD za ataki na poziomie szpiegowskim
Jeśli artykuł Nowy raport: deepfake przeraża firmy, ale realnym zagrożeniem wciąż jest coś innego nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

















