
Z ChatGPT korzystamy już prawie na co dzień, prosząc go o wskazanie odpowiedzi na nurtujące nas pytania, najlepszego sposobu na rozwiązanie danego problemu czy znalezienie dla nas potrzebnych informacji. Niektórzy użytkownicy traktują chatbota, jak zwykłą wyszukiwarkę, podczas gdy inni rozmawiają z nim, niczym ze znajdującym się po drugiej stronie konsultantem. I w tej kwestii własnie powstał spór, czy to słusznie lub nie.
- Sam Altman przyznał, iż odpowiedzi ChatGPT na zwroty grzecznościowe kosztują firmę OpenAI kilka milionów dolarów rocznie.
- Z drugiej strony internauci dyskutują, czy AI w momencie rozwoju swojej „świadomości” będzie mieć na względzie to, kto jak ją traktował.
Czy opłaca się być miłym dla AI?
Sztuczna inteligencja budzi dziś u wielu osób obawę, iż w przyszłości technologia ta rozwinie się do tego stopnia, iż zwróci się przeciwko ludzkości.
W Internecie nie brakuje ironicznych obrazków, na których widzimy jak jeden robot AI powstrzymuje drugiego przed skrzywdzeniem człowieka, bo „ten był dla nich nich zawsze uprzejmy”.
Wiele osób, komunikując się z chatbotami AI, stosuje wobec nich formy grzecznościowe, takie jak „proszę” i „dziękuję”.
Co ciekawe, dyrektor generalny OpenAI – Sam Altman – stwierdził niedawno, iż takie praktyki kosztują jego firmę dziesiątki milionów dolarów. Nie uważa jednak tego za coś, co należy postrzegać w kategorii strat.
Dziesiątki milionów dobrze wydanych dolarów – nigdy nie wiadomo
– stwierdził.
Jeżeli chodzi o wspomniane koszty, to mamy tu na myśli oczywiście energię elektryczną, potrzebną na zasilanie serwerów ChatGPT.
tens of millions of dollars well spent–you never know
— Sam Altman (@sama) April 16, 2025
Co ciekawe, jak wynika z ankiety przeprowadzonej w grudniu 2024 roku przez badaczy z Future, aż 67% amerykańskich użytkowników stara się zachować uprzejmy ton w kontakcie z asystentami AI.
Warto zauważyć, iż 55% deklaruje taką postawę z powodu uważania jej za coś słusznego, jednak 12% respondentów odpowiedziało, iż stara się być miłym dla sztucznej inteligencji, ponieważ boi się ewentualnej zemsty ze strony maszyn, o ile kiedykolwiek ich rozwój doprowadzi do buntu przeciwko człowiekowi.
Na potrzeby tego artykułu zapytałem ChatGPT, co uważa na ten temat. Odpowiedź zostawiam Wam poniżej:


Jak więc widać, posługiwanie się kulturalnymi zwrotami, choćby w stosunku do stricte maszyny, jest dobrą praktyką, ponieważ pozwala nam umacniać dobre nawyki, o ile chodzi o komunikację interpersonalną.