Premiera AI RADAR Trendbook – największa polskojęzyczna publikacja o trendach w sztucznej inteligencji

itreseller.com.pl 2 tygodni temu

Dziś, 3 grudnia 2025 r., w warszawskim Hotelu Bellotto odbyła się uroczysta premiera publikacji AI RADAR Trendbook – ponad 400-stronicowego kompendium wiedzy o zastosowaniach sztucznej inteligencji w biznesie, przemyśle i sektorze publicznym.

Wydawnictwo przygotowane przez redakcję IT Reseller, we współpracy z Krystyną Jarek, CEO Booster of Innovation oraz ekspertami z czołowych firm technologicznych, trafiło do rąk uczestników wydarzenia tuż po jego prezentacji. To prawdopodobnie największe i najpełniejsze opracowanie dotyczące trendów AI wydane w Polsce w 2025 roku – zarówno pod względem objętości, jak i zakresu merytorycznego.​

Wydarzenie, które otwiera nowy rozdział

Premierę zainaugurowało wystąpienie Mariusza Laurisz, CEO IT Reseller, który podkreślił znaczenie publikacji jako praktycznego przewodnika dla firm stojących przed wyzwaniami cyfrowej transformacji. Laurisz zaznaczył, iż trendbook to efekt ogromnej pracy zespołu i wielomiesięcznej współpracy z przedstawicielami branży technologicznej.​

„Spotykamy się na premierze pierwszego naszego raportu, a adekwatnie już trendbooka, ponieważ w miarę upływu czasu temat ewoluował, więc z samego małego raportu powstało coś naprawdę wyjątkowego. (…) Z mojej perspektywy największym wyzwaniem była koordynacja projektu i wielopoziomowość tej koordynacji. Spotkaliśmy się z takimi sytuacjami, iż niektórych rozdziałów niektórzy eksperci nie chcieli komentować” – powiedział Mariusz Laurisz.​

Krystyna Jarek: Polska na rozdrożu innowacji

Następnie głos zabrała Krystyna Jarek, CEO Booster of Innovation, współautorka i ekspertka ds. innowacji oraz sztucznej inteligencji. W swojej obszernej prezentacji przedstawiła alarmujące dane o gotowości polskich firm na AI oraz zaprezentowała najważniejsze wnioski z publikacji.​

„Tylko 17% firm działa i robi wdrożenia, a 64% zastanawia się, planuje, myśli – to jest taka strategia na przeczekanie. Świat pędzi z AI, a nie ma co czekać na wdrożenia w Polsce” – podkreśliła Jarek.​

Ekspertka zwróciła także uwagę na dramatyczną różnicę między Polską a światem w podejściu do AI:

„W Polsce 87% menedżerów mówi, iż AI służy do optymalizacji i redukcji kosztów, a tylko 13% wskazuje na poszukiwanie nowych możliwości. Na świecie i w Europie ta proporcja jest odwrotna – to sygnał alarmowy, iż świat nas przegania z AI”.​

Jarek omówiła również strukturę publikacji, wskazując na 16 rozdziałów pogrupowanych w trzy obszary: AI w technologii (centra danych, komputery kwantowe), AI w biznesie (przemysł, logistyka, marketing, handel) oraz sfera społeczna (edukacja, administracja publiczna, ESG i etyczna AI). Szczególnie podkreśliła wartość rozdziału dedykowanego liderom:

„Rozdział o etycznej sztucznej inteligencji jest dedykowany dla liderów, czyli z poziomu ‘zarządzam firmą i co ja powinienem wiedzieć o sztucznej inteligencji w swojej firmie’. Brakuje takich informacji na rynku”.​

Głos redakcji – twórcy mapy na niespokojne czasy

Publikacja jest dziełem zespołu redakcyjnego IT Reseller, w tym Krzysztofa Bogackiego, Rafała Skrzypka oraz Eweliny Stój, którzy przez wiele miesięcy łączyli codzienną pracę dziennikarską z przygotowaniem tego bezprecedensowego projektu.​

Redaktor naczelny, Krzysztof Bogacki, który w dniu premiery reprezentował IT Reseller na konferencji HPE Discover w Barcelonie, we wstępie do publikacji opisał ją następującymi słowami:

„Stworzyliśmy AI Radar Trendbook, by stanowił swoisty kompas w świecie pełnym półprawd na temat AI. Prezentujemy w nim prawdziwe, już działające wdrożenia, a wraz z ekspertami i liderami rynku technologicznego rozmawialiśmy na temat trendów i praktyk związanych ze sztuczną inteligencją”.

Ewelina Stój: AI jako wzmacniacz – w obie strony

Ewelina Stój w swoim wystąpieniu skoncentrowała się na filozoficznym i praktycznym wymiarze wdrażania AI:

„Sztuczna inteligencja to jest potężne narzędzie, które jest swoistym wzmacniaczem. Tylko iż jak każdy wzmacniacz, działa tak, iż wzmacnia i to co złe, i to co dobre. Więc o ile będziemy wdrażać sztuczną inteligencję na bazie kiepskich danych, na bazie chaosu – to ona zwróci nam już tylko więcej chaosu. A o ile będziemy wdrażać na bazie przemyślanych struktur – to jest najszybsza droga do sukcesu”.

Zaznaczyła również:

„Powinniśmy pamiętać, iż to my ludzie jesteśmy tym systemem operacyjnym, który zarządza tym narzędziem. To my jesteśmy wizjonerami, inżynierami przyszłości, a sztuczna inteligencja to kompas, to narzędzie, to wzmacniacz. Nie bójmy się tego, ale pilnujmy, by ta historia się nigdy nie odwróciła”.​

Rafał Skrzypek: adekwatne pytania ważniejsze niż gotowe odpowiedzi

Rafał Skrzypek, sekretarz redakcji, wskazał na praktyczne wyzwania przy tworzeniu publikacji oraz sformułował najważniejsze rady dla firm:

„Głównym wyzwaniem było to, żeby nadążyć za trendami, żebyśmy złapali to co jest aktualne, ale jednocześnie musieliśmy znaleźć punkt cięcia, gdzie musieliśmy skończyć nadążanie, bo trzeba było wydrukować”.

W kontekście wdrażania AI zaapelował:

„Nie gotujmy całego morza naraz. Nie wrzucajmy tego AI wszędzie. Wprowadźmy to AI w jednym miejscu, w którym nam się ono przyda, w którym widzimy, iż powinno nam zadziałać. Zadziała – zróbmy to w drugim miejscu, ale nie róbmy tego wszędzie naraz, bo to nie wyjdzie”.​

Na zakończenie dodał:

Nasz trendbook nie odpowie wam na wszystkie pytania, ale pozwoli zadać wam te adekwatne. I myślę, iż o ile zadacie adekwatne pytanie, to potem w biznesie wam to po prostu pomoże”.​

Nie futurologia, ale instrukcja na najbliższe miesiące

AI RADAR Trendbook wyróżnia się na tle innych publikacji o sztucznej inteligencji swoim pragmatycznym podejściem. Zamiast wizji roku 2050, autorzy skupili się na konkretnych zastosowaniach, case studies i rozmowach z liderami branżowymi z firm takich jak Microsoft, Samsung, OVHcloud, Fujitsu, HP, Intel czy Huawei.​

Publikacja obejmuje 16 kluczowych trendów AI pogrupowanych w cztery główne obszary:

  • Inteligentna infrastruktura – centra danych przyszłości, AI w komputerach osobistych i mobilnych, układy scalone na usługach AI, telekomunikacja, komputery kwantowe
  • Operacje przyszłości – rynek finansowy napędzany algorytmami, oprogramowanie biznesowe, fabryki przyszłości, inteligentne łańcuchy dostaw
  • Bezpieczeństwo i zarządzanie – AI kontra cyberzagrożenia, AI w administracji publicznej
  • Społeczeństwo i wpływ – marketing przyszłości, nowy kodeks handlu, AI dla dobra wspólnego, etyka algorytmów, AI w edukacji

Polska na rozdrożu AI – najważniejsze wnioski z publikacji

Dane nie pozostawiają złudzeń: według badań tylko 17% polskich firm wdrożyło AI, a aż 64% pozostaje w fazie pasywnej obserwacji rynku. Krystyna Jarek podkreśliła również, iż Polska zajmuje 23. miejsce w Europie w European Innovation Scoreboard, mimo iż jesteśmy szóstą gospodarką UE pod względem PKB:

„Pieniądze mamy, a co jest nie tak, iż nie jesteśmy w stanie przebić się z tego ogona innowacyjności? To nie są inwestycje, to nie są pieniądze – to kompetencje i mentalność. To jest najtrudniejsze do przeskoczenia”.​

Trendbook wskazuje również na rosnącą rolę modeli agentowych, przyspieszenie automatyzacji procesów, rozwój AI w infrastrukturze przemysłowej, dynamiczny wzrost dużych modeli językowych (LLM) oraz ewolucję regulacji europejskich, takich jak AI Act.

Kompas, nie raport – publikacja, która zaprasza do działania

AI RADAR Trendbook to nie jest dokument do odhaczenia. Autorzy świadomie nadali mu formę trendbooka – agregującego liczne trendy z obszaru AI – a nie raportu opartego wyłącznie o statystyki. Dodatkowo publikacja zawiera słownik z 73 terminami w 10 kategoriach, pytania refleksyjne dla liderów na końcu rozdziałów oraz praktyczne diagramy wyjaśniające złożone koncepcje.​

„W świecie pełnym sztucznej inteligencji warto mieć ze sobą całkowicie analogową, papierową mapę. Takim kompletem drogowskazów jest właśnie niniejsza lektura” – napisał we wstępie Trendbooka Krzysztof Bogacki.

Dzisiejsze spotkanie w Hotelu Bellotto stworzyło przestrzeń do dyskusji o kierunkach rozwoju rynku i dalszej profesjonalizacji zastosowań AI w przedsiębiorstwach. Uczestnicy – przedstawiciele zarządów, dyrektorzy IT i liderzy transformacji cyfrowej – otrzymali nie tylko inspirującą publikację, ale również zaproszenie do refleksji: czy ich organizacja będzie jednym z liderów tej zmiany, czy jej zakładnikiem?

Idź do oryginalnego materiału