Cyberoszuści tym razem podszywają się pod firmy kurierskie. Informują o rzekomym niedostarczeniu przesyłki, a także piszą o możliwości zmiany terminu doręczenia. Przesłany przez nich komunikat wygląda wiarygodnie, zawiera logo znanej firmy, numer paczki oraz link do fałszywego formularza.
Wiadomość jak każda inna – tylko pozornie
Scenariusz zawsze wygląda podobnie: dostajesz wiadomość e-mail z informacją, iż Twoja paczka nie mogła zostać doręczona. W treści znajduje się link, który prowadzi do strony przypominającej witrynę znanej firmy kurierskiej. Tam, oszuści wyłudzają dane kontaktowe i numer karty płatniczej pod pozorem opłaty za ponowną dostawę. Niestety, kliknięcie linku z wiadomości to prosta droga do utraty kontroli nad swoimi danymi, a także środkami na koncie.
Co Ci grozi?
Po wprowadzeniu danych karty płatniczej, cyberprzestępcy mogą aktywować płatną subskrypcję, która cyklicznie będzie pobierać środki z Twojego konta. W ten sposób dajesz oszustom dostęp do swoich oszczędności. Oprócz tego, może zalać Cię fala spamu – e-maili, SMS-ów, a choćby wiadomości na WhatsAppie.
Jak się chronić?
– Nie daj się złapać w sieć oszustów! Oto najważniejsze zasady:
– Nie klikaj linków w podejrzanych wiadomościach.
– Nie podawaj żadnych danych na nieznanych stronach internetowych.
– Koniecznie zgłaszaj takie wiadomości jako spam – w skrzynce mailowej.
Jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się bezpośrednio z firmą kurierską – przez oficjalną stronę lub infolinię.
Doszło do oszustwa?
Jeśli dane karty zostały podane na fałszywej stronie działaj natychmiast:
– Wyzeruj limity na karcie, a także ją zastrzeż.
– Skontaktuj się z bankiem i sprawdź, czy z konta nie zniknęły środki.
– Uważnie obserwuj swoją skrzynkę e-mail i telefon – mogą pojawić się kolejne próby oszustwa.
Pamiętaj!
Cyberprzestępcy nie śpią i potrafią wykorzystać każdy pretekst do oszustwa. Zachowaj czujność, bo jedno kliknięcie może kosztować Cię więcej niż wartość nieodebranej paczki.
foto, źródło. CyberRescue