Microsoft ogłosił, iż wersje pakietu Office instalowane z poziomu Microsoft Store zostaną oficjalnie wycofane. Już od października 2025 roku aplikacje te przestaną otrzymywać nowe funkcje, a po grudniu 2026 r. zakończy się również wsparcie bezpieczeństwa.
Nadchodzi zmiana sposobu instalacji Office
Decyzja Microsoftu wynika z chęci uproszczenia ekosystemu pakietu Office i skoncentrowania wsparcia na jednej, nowoczesnej metodzie dystrybucji. Przez lata użytkownicy mogli korzystać z Office instalowanego na różne sposoby, m.in. przez Microsoft Store oraz jako klasyczny pakiet pobierany ze strony firmy. Od października 2025 roku „sklepowe” wersje aplikacji Office nie będą już rozwijane, a w grudniu 2026 roku, zakończy się publikacja aktualizacji bezpieczeństwa.
Microsoft rekomenduje użytkownikom przejście na wersję Click-to-Run. To instalator, który jest znacznie szybszy i bardziej elastyczny niż tradycyjne pliki MSI czy pakiety AppX dostępne w Microsoft Store. Nowa wersja umożliwia korzystanie z aplikacji jeszcze przed zakończeniem pobierania całego pakietu, pozwala ograniczyć rozmiar instalacji przez pominięcie niepotrzebnych składników i wspiera instalację wielu wersji Office na jednym komputerze. Aktualizacje są dostarczane strumieniowo i instalowane w tle, bez potrzeby manualnej ingerencji użytkownika.
Jak sprawdzić swoją wersję Office i co dalej?
Aby sprawdzić, z której wersji Office korzystasz, należy otworzyć dowolną aplikację pakietu Office, przejść do zakładki Plik, następnie Konto i wybrać „Informacje o programie”. W tym miejscu widoczna jest informacja, czy jest to edycja „Microsoft Store” czy „Click-to-Run”.
Przejście na wersję Click-to-Run wymaga ponownej instalacji pakietu Office z użyciem instalatora Microsoft 365 Apps. Instalator sam wykrywa obecność wersji Store, usuwa ją i automatycznie instaluje odpowiednią wersję. Cały proces jest zautomatyzowany, dzięki czemu użytkownik nie musi manualnie usuwać starych plików ani konfigurować ustawień.