Już ponad połowa firm korzysta z agentów AI. Raport Google Cloud pokazuje, gdzie zwrot z inwestycji jest największy

imagazine.pl 1 dzień temu

Skończył się czas eksperymentów, a zaczęło się liczenie zysków. Z najnowszego, globalnego raportu Google Cloud „Zwrot z inwestycji w AI” wynika, iż ponad połowa (52%) firm, które wdrożyły generatywną sztuczną inteligencję, korzysta już także z agentów AI – czyli systemów, które potrafią samodzielnie planować, wnioskować i wykonywać zadania pod ludzkim nadzorem.

Co więcej, 74% menedżerów deklaruje, iż ich organizacja osiągnęła zwrot z inwestycji w AI już w pierwszym roku implementacji.

Raport, przygotowany przez National Research Group na zlecenie Google Cloud, opiera się na badaniu przeprowadzonym wśród blisko 3500 menedżerów wyższego szczebla z 24 krajów. Jego główny wniosek jest jednoznaczny: firmy, które jako pierwsze zdecydowały się na wdrożenie zaawansowanych agentów AI, odnoszą wymierne korzyści, a ich sukces staje się wzorem dla reszty rynku. Blisko 9 na 10 menedżerów (88%) z grupy „wczesnych adpterów” już teraz widzi zwrot z inwestycji w co najmniej jednym obszarze zastosowania generatywnej AI.

Jak firmy w Europie wykorzystują agentów AI?

W Europie adopcja agentów AI również jest wysoka – już 47% firm z nich korzysta, a niemal jedna trzecia wdrożyła ponad dziesięć takich rozwiązań. Najczęstsze obszary zastosowania w europejskich przedsiębiorstwach to:

  • Wsparcie techniczne (wykorzystywane przez 47% firm)
  • Obsługa klienta i poprawa jego doświadczeń (46%)
  • Operacje związane z cyberbezpieczeństwem (46%)
  • Marketing (44%)

Z badania wynika również, iż 69% europejskich firm jako główną korzyść z wdrożenia generatywnej AI wskazuje wzrost produktywności, a 60% – poprawę doświadczeń klienta.

Prywatność i bezpieczeństwo danych największym wyzwaniem

Wraz ze wzrostem inwestycji w sztuczną inteligencję (77% europejskich menedżerów potwierdziło zwiększenie wydatków w tym obszarze), rośnie również świadomość związanych z nią wyzwań.

Najważniejszym z nich staje się bezpieczeństwo. Aż 37% respondentów globalnie (i 34% w Europie) wskazało prywatność i bezpieczeństwo danych jako jeden z trzech najważniejszych czynników branych pod uwagę przy wyborze dostawcy dużych modeli językowych (LLM).

„W 2024 roku udowodniliśmy, iż generatywna sztuczna inteligencja działa. Teraz, w 2025 roku, firmy będą budować na tym sukcesie i czerpać z niego korzyści” – powiedział Oliver Parker, wiceprezydent w Google Cloud. – „Głównymi wyzwaniami dla większości organizacji są bezpieczeństwo danych i integracja z obecnymi systemami. Kluczem do sukcesu jest zatem przyjęcie nowoczesnej strategii danych i silne nimi zarządzanie od samego początku”.

Grupa Eurocash i Google Cloud Polska rozpoczynają strategiczną współpracę. Czas na cyfrową transformację handlu

Jeśli artykuł Już ponad połowa firm korzysta z agentów AI. Raport Google Cloud pokazuje, gdzie zwrot z inwestycji jest największy nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

Idź do oryginalnego materiału